Werkwijze

Mijn werkwijze

In mijn praktijk worden alle behandelingen gedaan door mijzelf, drs. Elles Boudewijns-Peeters. Je kunt bij me terecht met verschillende klachten of problemen. Ik ben gespecialiseerd in onzekerheid verminderen en het herstellen van een negatief zelfbeeld en zet daarbij vaak EMDR-technieken in.

Mijn aanpak is praktisch en oplossingsgericht, waarbij je al in korte tijd verandering merkt. De meeste mensen hebben aan het eind van het eerste gesprek weer meer energie en samen hebben we concrete stappen bedacht om de komende tijd mee aan de slag te gaan. 

Vanaf januari 2020 heb ik een nieuwe werkwijze en combineer ik de kracht van de persoonlijke (beeldbel-)gesprekken met de uitgebreide mogelijkheden van E-health (online psychologische behandelprogramma’s). Op die manier kan ik mensen beter en sneller helpen, zonder wachttijd.

Hoe verloopt de intake?

Over het algemeen zal een eerste kennismaking via de mail of telefoon zijn. De intake bestaat uit een combinatie van het invullen van een online vragenlijst (via een beveiligd platform) en een persoonlijk (beeldbel-)gesprek. We bespreken wat je klachten of zorgen zijn. Samen kijken we waar je tegenaan loopt en wat je hier aan wil of kan veranderen. 

Ik maak een inschatting van het verloop en de ernst van je klachten en wat je graag wil veranderen en welk traject passend bij je is. Na de intake start meteen de behandeling. We plannen enkele vervolgafspraken in onze agenda’s.

Mocht ik tijdens de intake inschatten dat je hulpvraag te complex voor mij is, dan zal ik dit met je bespreken en je terugverwijzen naar de huisartspraktijk.

Online programma’s

Online psychologische hulp wordt E-health genoemd. Er zijn heel veel wetenschappelijk onderbouwde psychologische programma’s en protocollen die online te volgen zijn. Deze programma’s worden gemaakt door psychologen, onderzoekers en hoogleraren die expert zijn in het betreffende vakgebied. Ik maak gebruik van verschillende E-health aanbieders, waardoor ik de beschikking heb over honderden programma’s/protocollen. Bekijk hier een film van een van de E-health aanbieders die ik gebruik.

Uit dit grote aanbod, stel ik een persoonlijk online programma voor je op. Ook maak ik zelf digitale informatie of zoek ik informatie die voor jou relevant is. Je volgt dus geen standaard programma, maar echt voor jou op maat gemaakt. Je werkt in je eigen tempo aan het programma. Als je vragen aan me wil stellen, kan dat via een beveiligd platvorm. Je gegevens en ons contact is veilig. Op een laagdrempelige manier kunnen we berichten naar elkaar sturen en werk je aan je persoonlijke online programma.

Beeldbellen en online-EMDR

EMDR is al jarenlang een effectieve behandelmethode. EMDR kan ook online gedaan worden tijdens een persoonlijke beeldbel-EMDR-sessie. Veel mensen vinden zo’n beeldbel-sessie best spannend, ook vanwege de techniek waar ze wat minder bekend mee zijn. Dat is begrijpelijk. Zeker bij een online-EMDR-sessie hebben mensen spanningen. Je weet niet zo goed wat je kan verwachten, hoe je erop reageert en dat allemaal via beeldbellen. Bijna iedereen is opgelucht aan het eind van de sessie. Online EMDR is even effectief als een EMDR-sessie bij een psycholoog in de kamer. Om een kwalitatief goede online-EMDR-sessie te doen heb je een desktop of laptop nodig (een online EMDR-sessie kan niet op een tablet/telefoon).

Buiten wandelen?

De persoonlijke gesprekken zijn in mijn praktijkruimte aan huis. We wonen in een rustige woonwijk met voldoende privacy. Daar is een prettige, kleine gesprekskamer. Laagdrempelig en sfeervol. De EMDR-sessies zijn in de praktijkruimte of via beeldbellen.

Regelmatig ga ik wandelen tijdens een gesprek. Het praat soms een stuk makkelijk als je naast elkaar loopt in plaats dat je in een kamer zit te praten. Vooral jongeren vinden dit prettig. Bovendien geeft het buiten bezig zijn in de natuur ook veel mogelijkheden voor nieuwe inzichten. Geef het gerust aan als je graag wil gaan wandelen.

Inspiratie

Inhoudelijk laat ik me als psycholoog inspireren door verschillende wetenschappelijk onderbouwde psychologische stromingen. Met name EMDR zet ik veelvuldig in als effectieve behandelmethode, maar ook andere methodieken om ‘los te laten’.

Persoonlijk sta ik erg open voor invalshoeken die niet onder de reguliere psychologische therapieën vallen, zoals positieve gezondheid, leefstijlverandering, spiritualiteit (bijvoorbeeld de wet van de aantrekkingskracht), de kracht van visualiseren, leren om stappen te zetten om je dromen te realiseren. Ik doe dit met een kritische, nuchtere blik. Ik ben wetenschappelijk opgeleid en wil daarom graag weten hoe dingen werken of verklaard worden.

Ik ben op de hoogte van de recente psychologische protocollen, landelijke richtlijnen en wetenschappelijke onderbouwingen van methodieken. Ik durf daar ook vanaf te wijken en mijn intuïtie te volgen als dat nodig is.

Al deze kennis en inzichten hebben mij persoonlijk in de afgelopen jaren enorm geholpen. In kleine stappen, ben ik mijn leven steeds meer in gaan vullen op een manier die helemaal bij mij past, zoals ik het graag wil. Dit gun ik jou ook.

Therapievormen

Ik zet vaak de volgende therapievormen in

  • Acceptance and Commitment Therapy. Dit is een vorm van gedragstherapie die helpt om op een flexibele manier om te gaan met tegenslagen. Zodat je leert om te investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt.
  • Cognitieve Gedragstherapie. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde therapievorm gericht op anders denken, anders doen en anders voelen (zie VGCT).
  • EMDR. Dit werd oorspronkelijk ingezet voor traumabehandeling, maar heeft vele andere toepassingsmogelijkheden, bijvoorbeeld om een negatief zelfbeeld te ‘repareren’. Ik ben hier erg enthousiast over en zet bijna altijd EMDR in. Door de inzet van EMDR zie ik positieve veranderingen in hele korte tijd. De inzet van EMDR 2.0 (nog snellere EMDR-technieken) verkort de duur van een behandelingstraject aanzienlijk. Bekijk een korte video voor volwassenen en voor kinderen en jeugd.
  • Oplossingsgerichte Therapie. Deze therapievorm richt zich niet op de problemen maar op mogelijke oplossingen, op dat wat je wél wil in plaats van wat je niet wil.
  • Positieve Psychologie. Deze nieuwe stroming inspireert me enorm en is gericht op het versterken van de mogelijkheden om een plezierig, zinvol en betrokken leven te leiden. Maar het besteedt ook aandacht aan het leren omgaan met negatieve emoties en moeilijke omstandigheden.
  • Systeemtherapie. Verschillende vaardigheden en technieken om de communicatie en andere factoren binnen het gezin te verbeteren (zie NRVG). Dit kan met het hele gezin, maar ook in de individuele behandelingen.