Werkwijze

Volg je een 1-op-1-traject bij mij?

Mijn werkwijze

In mijn praktijk worden alle behandelingen gedaan door mijzelf, drs. Elles Boudewijns-Peeters. Je kunt bij me terecht met verschillende klachten of problemen. Ik ben gespecialiseerd in onzekerheid verminderen en het herstellen van een negatief zelfbeeld en zet daarbij vaak EMDR-technieken in en Positieve Psychologie.

Mijn aanpak is praktisch en oplossingsgericht, waarbij je al in korte tijd verandering merkt. Ik ga niet alleen aan de slag met de symptomen van je klachten, maar ik pak de onderliggende oorzaak aan. De meeste mensen hebben aan het eind van een gesprek weer meer energie en inspiratie. Samen hebben we concrete stappen bedacht waar je zelf de komende tijd mee aan de slag kan gaan. 

Ik probeer je zo snel als mogelijk terug te zetten in je eigen kracht. Ik reik je tools, tips, boeken, you-tube-links, websites aan die jou handvatten en inspiratie kunnen geven. Je volgt dus geen standaard programma, maar echt voor jou op maat gemaakt. Je werkt in je eigen tempo aan het programma.

Als je tussentijds vragen aan me wil stellen, kan dat via de mail, telefonisch of via een beveiligd platvorm. Je gegevens en ons contact is veilig. Op een laagdrempelige manier kunnen we berichten naar elkaar sturen en werk je aan je persoonlijke groei.

Elles zitten

“Positieve psychologie schenkt niet alleen aandacht aan het repareren van wat er mis is -fouten, stoornissen, beperkingen en zwakheden- maar ook aan wat er goed gaat: sterke kanten, goede eigenschappen en mogelijkheden.”

frederike bannink

Inspiratie

Inhoudelijk laat ik me als psycholoog inspireren door verschillende wetenschappelijk onderbouwde psychologische stromingen. Met name EMDR zet ik veelvuldig in als effectieve behandelmethode, maar ook andere methodieken om iets ‘los te laten’.

Persoonlijk sta ik erg open voor invalshoeken die niet onder de reguliere psychologische therapieën vallen, zoals positieve gezondheid, leefstijlverandering, spiritualiteit (bijvoorbeeld de wet van de aantrekkingskracht), de kracht van visualiseren, een positieve minste, leren om stappen te zetten om je dromen te realiseren. Ik doe dit met een kritische, nuchtere blik. Ik ben wetenschappelijk opgeleid en wil daarom graag weten hoe dingen werken of verklaard worden.

Ik ben op de hoogte van de recente psychologische protocollen, landelijke richtlijnen en wetenschappelijke onderbouwingen van methodieken. Ik durf daar ook vanaf te wijken en mijn intuïtie te volgen als dat nodig is.

Al deze kennis en inzichten hebben mij persoonlijk in de afgelopen jaren enorm geholpen. In kleine stappen, ben ik mijn leven steeds meer in gaan vullen op een manier die helemaal bij mij past, zoals ik het graag wil. Dit gun ik jou ook.

Therapievormen

Ik zet vaak de volgende therapievormen in

  • Acceptance and Commitment Therapy. Dit is een vorm van gedragstherapie die helpt om op een flexibele manier om te gaan met tegenslagen. Zodat je leert om te investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt.
  • Cognitieve Gedragstherapie. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde therapievorm gericht op anders denken, anders doen en anders voelen (zie VGCT).
  • EMDR. Dit werd oorspronkelijk ingezet voor traumabehandeling, maar heeft vele andere toepassingsmogelijkheden, bijvoorbeeld om een negatief zelfbeeld te ‘repareren’. Ik ben hier erg enthousiast over en zet bijna altijd EMDR in. Door de inzet van EMDR zie ik positieve veranderingen in hele korte tijd. De inzet van EMDR 2.0 (nog snellere EMDR-technieken) verkort de duur van een behandelingstraject aanzienlijk. Bekijk een korte video voor volwassenen en voor kinderen en jeugd.
  • EMDR-online, via beeldbellen. Online EMDR is even effectief als een EMDR-sessie bij een psycholoog in de kamer. Ook als je niet zo handig bent met de techniek van internet en beeldbellen, lukt dit prima.
  • E-health/online behandelprogramma’s. Dit zijn wetenschappelijk onderbouwde psychologische programma’s en protocollen die online te volgen zijn. Deze programma’s worden gemaakt door psychologen, onderzoekers en hoogleraren die expert zijn in het betreffende vakgebied. Ik maak gebruik van verschillende E-health aanbieders, waardoor ik de beschikking heb over honderden programma’s/protocollen. Bekijk hier een film van een van de E-health aanbieders die ik gebruik.
  • Oplossingsgerichte Therapie. Deze therapievorm richt zich niet op de problemen maar op mogelijke oplossingen, op dat wat je wél wil in plaats van wat je niet wil.
  • Positieve Psychologie. Deze nieuwe stroming inspireert me enorm en is gericht op het versterken van de mogelijkheden om een plezierig, zinvol en betrokken leven te leiden. Maar het besteedt ook aandacht aan het leren omgaan met negatieve emoties en moeilijke omstandigheden.
  • Systeemtherapie. Verschillende vaardigheden en technieken om de communicatie en andere factoren binnen het gezin te verbeteren (zie NRVG). Dit kan met het hele gezin, maar ook in de individuele behandelingen.
Elles wandelen

Buiten wandelen?

Regelmatig ga ik wandelen tijdens een gesprek. Het praat soms een stuk makkelijk als je naast elkaar loopt in plaats dat je in een kamer zit te praten of aan het beeldbellen bent. Vooral jongeren vinden dit prettig. Bovendien geeft het buiten bezig zijn in de natuur ook veel mogelijkheden voor nieuwe inzichten. De natuur inspireert! Geef het gerust aan als je graag wil gaan wandelen.